Katja Špiler/ Oblique, živi v Križah pri Tržiču, kjer ima svoj keramični atelje, v katerem deluje kot samostojna oblikovalka.
S keramiko se je pobliže spoznala leta 2001, med študijem na šoli uporabnih umetnosti Famul Stuart v Ljubljani, kjer je študirala kiparstvo in keramiko. Po končanem šolanju se je nekaj let izobraževala na različnih delavnicah ter skozi prakso pri ateljejskem delu spoznavala medij keramike, njegove številne tehnike in pristope k oblikovanju. Na začetku je delo z glino jemala predvsem kot sprostitev in odklop od vsakdanjika. Pravi, da je po naravi samotarka, zato rada dela sama v svoji delavnici, kjer ji nikoli ni dolgčas. Leta 2008 se je vpisala na Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, smer Unikatno oblikovanje – steklo in keramika. Tam je sem spoznala prednosti dela v manjši skupini. S kolegi na oddelku so veliko delali, razstavljali kot homogena skupina ter dosegali lepe rezultate in doživeli čudovite trenutke. Želja po nadaljnjem skupnem delovanju z Anjo Radovič in Katarino Muller se je kalila že med študijem na ALUO. Septembra 2012 jih je kolektiv Rompom povabil k sodelovanju pri prvem Pop up Domu v Ljubljani. Povabilo so z navdušenjem sprejele, se zaprle v delavnico, in v mesecu dni je nastala pisana zbirka del pod skupno znamko Studio Oblique. Pozitivni odzivi javnosti in medijev so bili iztočnica za nadaljnje delovanje skupine.
Zakaj prav keramika? Zakaj se vam zdi, da prav prek tega medija najbolje uresničujete svoj umetniški izraz? Kdaj in kako ste odkrili njen potencial?
Glina je medij, ki me je osvojil že davno tega. Omogoča namreč veliko različnih načinov obdelave in pristopov k delu. Pravijo, da je načinov v keramiki toliko, kolikor je ustvarjalcev. Poleg tega je naraven material, ki ga je mogoče reciklirati. Odpadka tako rekoč ni. Vsekakor je keramika moj primarni medij, s katerim ustvarjam uporabne predmete in se umetniško izražam. Svoje delo sem vedno jemala kot nekaj, kar je nekje vmes med umetnostjo in oblikovanjem. V prvi vrsti mora biti izdelek likovno skladen, zanimiv, da ga ljudje dejansko uporabljajo, čeprav je njegova funkcija drugotnega pomena.
Kako se začne vaš ustvarjalni proces? Je to samo misel, skica na papirju ali morda samo vtis?
Ustvarjalnost je proces, ki nima začetka in ne konca. Je razmišljanje o stvareh, oblikah, barvah. Debate, izmenjava misli, bolščanje v prazno, druženje, tišina in delo. In marsikaj drugega. Ustvarjalni proces je posledica kreativnega razmišljanja. Včasih se začne z idejo, ki jo prenesem na papir, jo izoblikujem in razvijam, raziskujem, razmišljam o barvi, uporabi, namembnosti, in šele nato preidem na izdelavo. Rezultat takšnega dela so ponavadi prototipi, ki jih odlijem v mavčni kalup. Tako nastajajo kalupi za maloserijske izdelke. Zelo rada pa preprosto v roke vzamem kos gline in se lotim dela popolnoma neobremenjeno, intuitivno, ter sproti opazujem formo in obliko, ki jo gradim. Prav tak način dela me najbolj navdušuje in je hkrati tudi najbolj zahteven.
Kje iščete navdih? Ali imate kakšnega vzornika med drugimi keramičarji?
Navdih za svoje delo iščem v popolnoma vseh življenjskih situacijah in okolju. Zelo rada potujem, spoznavam nove ljudi in njihove kulture. Veliko razmišljam in opazujem človeško vedenje in naravo ljudi. Občudujem naravo. Navdihujejo me ustvarjalni ljudje, predvsem tisti, ki delujejo in razmišljajo drugače in se mi zdijo zanimivi, potrudim se jih razumeti. Kdajpakdaj navdih najdem na spletu, keramični duo Studio Kahn sta eden od mnogih, ki me navdihujejo.
Kako pomembne so pri vašem delu barve, glazure, katera je vaša najljubša?
Kadar načrtujem neki izdelek, že vnaprej razmišljam o barvi. Ko pa spontano gradim formo, mi barva gline narekuje in pomaga graditi končno formo – takrat je težje izbrati primerno barvo glazure, zato rada uporabim prozorno glazuro ter ohranim naravno barvo uporabljene gline, ki jo reguliram z stopnjo žganja. Rada imam zemeljske pigmente. Sem privrženka črne. Vse je odvisno od naročila, potrebe ali trenutnega razpoloženja.
Poznamo vas predvsem po uporabni keramiki, ali vas kdaj zamika tudi eksperimentiranje?
Prav vsak uporaben kos nastane na podlagi eksperimentiranja. Za mano je kar nekaj umetniških razstav, kjer se meje med uporabnostjo in umetnostjo povsem zabrišejo.
Kaj vam pomeni praznični čas, ki je pred nami? Kako praznujete, če sploh? Kaj vam je decembra najljubše?
December me vsako leto preseneti 🙂 Čas mi beži prehitro! Sem bolj poletni tip človeka in obožujem sonce in toplo vreme. V decembru bi si v Sloveniji zaželela sneg, takrat tudi mene zamika okraševanje in zabava s pogledom skozi okno v vse tiste lučke in odseve v snegu. Rada imam zabave in druženje s prijatelji in z družino, ki se zbere v tem času, to mi veliko pomeni.
Kakšni so vaši načrti za prihodnje leto, pripravljate kaj novega, kaj si želite zase in za svojo malo manufakturo?
V prihodnjem letu si želim, da bi mali prodori na tuji trg obrodili še večje. Da bi znala ohranjati harmonično delovno okolje, ki je bistvenega pomena za moje delovanje v poslu, ki ga opravljam. Tako samo okolje kot tudi počutje med sodelavci sta mi zelo pomembna, saj le v skladnem okolju lahko optimalno delujem.
Sprašuje, piše in stilira: Valentina Vovk
Fotografije: Klemen Brumec