Bor Čeh je mladenič, ki je v Ljubljano prišel iz Prad nad Bertoki, po izobrazbi pa je slikar in restavrator ter popravljavec koles.
Na njem se nam pogled najprej ustavi zaradi »starinskega« imidža – nosi namreč brado in brke, ki so po avstro-ogrsko privihani navzgor. Tudi oblači se v retro slogu: volnene nogavice, hlače do kolen oziroma pumparice, srajčka, naramnice in obvezno pokrivalo, takšno s ščitkom, kot ga nosijo starejši gospodje (jaz mu rečem belmondovska kapica). Medtem ko si ga natančno ogledujem in se navdušujem nad njegovo doslednostjo, potegne iz škatlice cigareto in si jo prižge s čisto pravim oldtajmerskim vžigalnikom. Kako pa drugače?
Pomemben del njegovega življenja je tudi taborništvo, ki mu je predan že od otroštva. Uživa v preživljanju časa v naravi in v tem, da znanje, ki ga je pridobil z leti, zdaj predaja mlajšim tabornikom. Omeniti pa je treba še, da je velik ljubitelj NSK, spremlja jih že od pubertete, tako da so pomembno vplivali na razvoj njegove estetike.
V Ljubljani ga lahko opazimo, ko se po mestu prevaža s svojim za današnji čas nadvse nenavadnim starinskim kolesom, ki je prava mala atrakcija. Spredaj ima zelo veliko kolo, zadaj pa majhno. Gotovo ste takšno kolo že videli, če že drugje ne, pa v kakšni enciklopediji. Bor pravi, da je iz leta 1896 in da še zdaleč ni tako nerodno, kot je morda videti na prvi pogled. Z njim je prevozil že tudi po več deset kilometrov, se pohvali. Sicer pa se najraje prevaža s triciklom. Kot velik ljubitelj jih ima v lasti kar pet. Če živite v strogem centru Ljubljane, ga lahko pokličete in si na dom naročite sveža domača jajčka in mleko iz kmetije v okolici mesta, ki vam jih dostavi prav s svojim atraktivnim triciklom. To je še eden od njegovih projektov v okviru Retro rats.
Bor je velik ljubitelj starega nasploh. Lahko rečemo, da se je podal v nekakšno misijo z namenom, da bi naredil vse, kar je v njegovi moči, za ohranitev izumirajočih obrti. Tudi sam se je učil številnih obrti pri različnih mojstrih. Hodil je pomagat v avtomehanično delavnico, učil se je kovinopasarstva, restavratorstva in mizarstva. Vsa ta znanja mu v vsakdanjem življenju pridejo še kako prav, saj tudi sam skuša živeti v skladu s svojimi načeli. Stvari raje popravlja, kot da bi kupoval nove, to velja za vse od obleke do gospodinjskih aparatov in prevoznih sredstev. Najprej zato, ker se mu zdijo stare stvari lepše, boljše in bolj kakovostne, pa tudi zato, ker je takšno ravnanje ekološko in preudarno. Poleg tega je velik zbiratelj, in ker zna stvari popraviti sam, se njegova zbirka hitro širi.
Trenutno ima v lasti šestnajst koles, pet že omenjenih triciklov, od motoriziranih prevoznih sredstev pa trabanta, katrco in kombi. Vse našteto je starejše od 29 let, kolikor jih šteje Bor. To velja posebej poudariti, saj gre spet za eno od njegovih načel. Odločil se je namreč, da se ne bo vozil z ničimer, kar je mlajše od njega.
Slikarstvo in kup tehničnega, strojnega znanja, to mi nekako ne gre skupaj, pripomnim. Ah, zakaj ne, pravi Bor, ki je menda že od zgodnjega otroštva zelo tehnično naravnan. Njegov stari oče, ki je bil strojni inženir, je imel nanj zelo velik vpliv. »Drugi mulčki so po cesti pobirali odvržene pikavce in čigumije, jaz pa šraufe,« pove v smehu.
Trenutno je sredi urejanja nove delavnice, ki jo bo skupaj s prijatelji kmalu odprl v prostorih Kreativne cone Šiška na Celovški cesti 50 v Ljubljani. Tam se bodo popravljala stara in sestavljala nova kolesa, ki bodo seveda tudi na prodaj. Če vprašate mene, bi rekla, da nas bodo fantje s svojo zagretostjo zasvojili in da se bomo po mestu namesto s tako imenovanimi mestnimi trekingi prav kmalu prevažali z bleščečimi starimi kolesi. Bi bili pripravljeni svoj avto zamenjati za vozilo, ki je starejše od vas? Pri odgovarjanju na to vprašanje ne velja lagati o svoji starosti. Bor jih ima namreč res (šele) devetindvajset. Le s čim se bo vozil v penziji?
Kaj je to Muslauf – zaljubljenci v kolesa iz starih koles s predelavo in prenovo pridejo do čisto novega izčiščenega kolesa. Kolesa imajo fiksen prenos, fantje stara kolesa očistijo in jih minimalno opremijo; so brez vseh dodatkov, prestav ali celo zavor. Kolesarska gverila, ki želi razbremeniti mesto in prevažanje združiti s športom, tako da jutranja vožnja v službo postane užitek.
Piše: Valentina Vovk
Fotografira: Klemen Brumec