Oblikovalci in njihova svetila – navdih za domače predelave
Lijak kot svetilka je nastal v biroju Bevk-Perović arhitekti za slovensko blagovno znamko Vertigo Bird, in sicer v treh oblikah, kot stoječa, namizna ali viseča svetilka. In zaokrožil po spletnih dizajnerskih blogih. Bravo!
Ko pogledaš svetilko Funnel prvič, si rečeš: seveda, zakaj še nikoli nisem pomislila, da je nonin lijak, tak malo večji, na primer za pretakanje v bidone, lahko tudi senčnik. Potem seveda dodaš, da so v ateljeju lijak imenitno minimalizirali in naredili krasno, do kraja domišljeno obliko. Lijak ni transformiran samo v domiselno senčilo, ampak je njegov ožji del namenjen usmerjanju svetlobe. Verjetno so materiali kakovostni. Želimo si, da so tudi ceno minimalizirali do naših minimalnih prihodkov, da ne bomo samo slin cedile – ali pa poiskale v kleti lijak in same ustvarjale. Mimogrede, tako spletna stran arhitektov Bevk – Perović kot stran podjetja Vertigo Bird sta samo v angleščini – ja prosimo vas, a tako nogirate nas slovenske uporabnice? Če ne nas, pa slovenščino. Črna pika za svetle luči.
*Ideja kar napotuje na razmislek, a bi lahko tudi staro cedilo, sito ali kovinsko skledo doma spremenili v luč.
Poglejmo še nekaj domiselnih svetil, ki so zaznamovala kultni dizajn našega časa. Tale Mayday Konstantina Grcica me navdušuje že nekaj let.
Vsi poznamo lampe, ki jih uporabljajo ročni delavci: zidarji, mehaniki, inštalaterji. Nič odvečnega ni na njih: kabel z vtikačem, žarnica v steklenem varovalu, ojačanem s kovinskim ogrodjem. Potem je to idejo preoblikoval Konstantin: »Svetilko Mayday sem oblikoval kot orodje. Praktični ročaj s stikalom za vklop in izklop omogoča navijanje pet metrov dolgega kabla. Velika kljuka na ročaju nam omogoča, da luč obesimo kamorkoli. Velik bel senčnik hkrati usmerja svetlobo in ščiti žarnico.«
Luč se obnese tako pri avtomehaniku v delavnici kot v domači kleti, dovolj je varna za otroško igro in zelo kul v dnevni sobi, kjer jo po potrebi premeščamo. Zvečer jo odnesemo v spalnico, da lahko beremo v postelji. Skratka, ena luč za vsakega družinskega člana, pa je rešena osvetljava.;)
Cenovno je luč tako dostopna, da si nam ni treba beliti glave, kako bi jo doma poustvarili. Nekaj čez 60 evrov, pa je lahko naša.
Kaj pa tale? Nemec Ingo Mauer je kultni model Lucelline ustvaril leta 1992 – od takrat gosi gagajo v strahu ne samo za svoja jetra, ampak tudi za peruti.
Ta visokotehnološki izdelek, ki je na prvi pogled kot iz domače delavnice (nekaj za podstavek, malo močnejše žice, da jo lahko krivimo, žarnica in dve gosji flafutki), pa je tako zasoljeno drag (najmanj 341,01 evra, odvisno od ponudnika), da kar kliče po domačem redizajnu.
*Ideja* Ker dvomimo, da bi kokoši na vasi prostovoljno odstopile svoje peruti, in ker se tudi Perutninine perutničke za na žar ne obnesejo v ta namen, morda zberemo golobje perje in ga zlepimo. Ali pa sešijemo angelske peroti iz tila. Morda naredimo še korak dlje in namesto perutnic kot simbola potovanja svetlobe pod žarnico obesimo dva kurja kremplja kot simbol časa, ki brezglavo teče. Ali odslužene Barbikine noge – pa nastane hodeča svetloba. Ali krzneno ogrinjalce, ker svetloba greje … kakorkoli, premislite!
TAF-ova lesena namizna luč The Wood Lamp.
Leta 70 pa toliko sem nekaj podobnega naredila pri tehničnem (mojih 26 sošolcev tudi), vendar se žal nisem zavedla daljnosežnosti svoje ideje in draga mama je izdelek upelila v špargetu. Ajoj. Šveda Gabriella Gustafson in Mattias Stĺhlbom sta lani (po moje pod vtisom recesije) naredila moj rimejk. Oplemenitila sta ga z zelenim kablom. Prodajata ga že za slabih 150 evrov, kar je poštena cena.
*Ideja* Saj veste, treba je po borovo desko v trgovino, dva metra kabla, navoj za žarnico in tri krilate matice. Potem se usedete in čim bolj pragmatično narišete svetilko. Razžagate desko, zlepite in privijačite – pa je! Ker v primerjavi s Skandinavci premoremo več ljubezni do kiča ali pa vsaj barvitosti, jo lahko še prebarvate. Le servietno tehniko odsvetujemo.
Tako, to so štiri svetilke in tri ideje za predelave. Naslednjič jih predstavimo še nekaj. Sporočite nam o svojem odnosu do dizajnerskih izdelkov in predelavah iz domačih delavnic.